۱۳۸۷/۰۸/۲۳

مرور چند تجربه كوتاه با Microsoft virtual pc


از virtual pc كه يك ويندوز اكس پي بر روي آن نصب كرده‌ام براي اتصال به VPN‌ استفاده مي‌كنم. (متاسفانه آخرين نگارش vmware براي اين‌كار جواب نداد)
زمان اتصال به VPN كل سيستم وارد شبكه مورد نظر خواهد شد و اين مورد شايد به‌دلايلي براي مثال قطع اينترنت و يا اعمال پاليسي‌هاي شبكه بر روي كامپيوتر كاري جالب نباشد (استفاده از VPN براي اتصال به يك شبكه دومين ويندوزي). اما با نصب ماشين مجازي و اجراي يك سيستم عامل ديگر به موازات سيستم عامل اصلي، كار اتصال به VPN از داخل ماشين مجازي صورت خواهد گرفت و تمام اين اعمال هم از سيستم عامل مادر مجزا و ايزوله خواهند بود.
يك ويندوز اكس پي با اختصاص 200 مگ رم هم كار مي‌كند و عملا باري را بر روي سيستم عامل مادر تحميل نخواهد كرد. همچنين حتما از منوي action گزينه install or update virtual machine additions را انتخاب كنيد تا كارآيي سيستم عامل مجازي را بهبود بخشيد. حداقل فايده آن اين است كه اشاره‌گر ماوس را به سادگي مي‌توان از ماشين مجازي خارج كرد و هر بار نيازي به فشردن دكمه‌ ALT سمت راست نخواهد بود!
اولين مشكلي كه هنگام كار با يك ماشين مجازي خود نمايي مي‌كند بحث انتقال فايل بين سيستم عامل مادر (ويندوزي كه شما ماشين مجازي را روي آن نصب كرده‌ايد) و ماشين مجازي است. عمومي‌ترين راه، ايجاد يك فايل iso از فايل‌هاي مورد نظر است و سپس انتخاب منوي CD و گزينه capture iso image . اين روش بر روي vmware هم جواب مي‌دهد (معرفي فايل iso بعنوان CD-ROM آن). خوشبختانه عمل drag & drop (از سيستم عامل مادر به ماشين مجازي) كه شايد در وحله اول به ذهن نرسد اينجا بخوبي كار خواهد كرد و مشكل ساخت فايل‌هاي iso را برطرف مي‌كند. (البته vmware كمي پيشرفته‌تر است و حتي copy و Paste را نيز پشتيباني مي‌كند. اما خوب، رايگان نيست!)
مشكل بعدي با ms virtual pc افزايش تدريجي حجم آن است. روز اول 2 گيگ، روز سوم 4 گيگ، هفته بعد مي‌شود 6 گيگ! براي فشرده سازي آن مي‌توان به روش زير عمل كرد:
به مسير زير مراجعه كنيد: (اگر پيش‌فرض‌هاي نصب را پذيرفته‌ايد)
C:\Program Files\Microsoft Virtual PC\Virtual Machine Additions
فايل Virtual Disk Precompactor.iso را از طريق منوي CD و گزينه capture iso image باز كنيد. برنامه‌اي به صورت خودكار اجرا خواهد شد كه سيستم عامل مجازي را آماده فشرده سازي مي‌كند. پس از پايان كار، سيستم عامل مجازي را خاموش كنيد. سپس به منوي file گزينه virtual disk wizard مراجعه نمائيد. در صفحه بعدي گزينه ويرايش يك ماشين مجازي موجود را انتخاب كرده و فايل ماشين مجازي مورد نظر را كه پيشتر براي فشرده سازي آماده كرديم به آن معرفي كنيد. در صفحه بعد گزينه compact it را انتخاب كرده و در ادامه مي‌توانيد مسير جديدي را مشخص كنيد يا انتخاب كنيد كه فايل نهايي فشرده شده جايگزين فايل موجود شود.
با اينكار يك ماشين مجازي 6 گيگابايتي به 3 گيگ كاهش حجم يافت كه قابل توجه است.
براي استفاده از اينترنت سيستم عامل مادر در ms virtual pc مي‌شود از منوي edit ، گزينه setting و انتخاب networking در صفحه ظاهر شده، تنظيم اولين adapter شبكه را بر روي shared networking NAT قرار داد و همه چيز به خوبي كار خواهد كرد. (البته براي استفاده از اينترنت در vmware بايد روي كانكشن اينترنت خود در سيستم عامل مادر كليك راست كرد و سپس انتخاب گزينه advanced و فعال سازي internet connection sharing بر روي كارت شبكه مجازي نصب شده آن ضروري خواهد بود)