۱۳۸۷/۰۹/۱۰

بررسي نحوه برنامه نويسي سايت نستعلیق آنلاین


سايت نستعلیق آنلاین با استفاده از ASP.Net و فونت ايران نستعليق ايجاد شده است. شايد اين سؤال پيش بيايد كه چگونه اينكار را انجام داده‌اند؟ چگونه متن را به تصوير تبديل كرده‌اند يا از همه مهم‌تر چگونه فونت را به صورت پويا بارگذاري مي‌كنند (چون عموما هاست‌ها فونتي را براي شما نصب نخواهند كرد)؟
براي انجام اينكار از كلاس PrivateFontCollection فضاي نام System.Drawing.Text مي‌توان استفاده كرد. نحوه انجام اين‌كار را در يكي از پروژه‌هاي سايت codeproject مي‌توان ملاحظه نمود.
كمي اين پروژه را اصلاح كردم به همراه افزودن و تنظيم خواص توليد تصوير با كيفيت بالا. پروژه نهايي را به همراه قلم‌هاي مربوطه، از اينجا مي‌توانيد دريافت كنيد.
احتمالا در سايت نستعلیق آنلاین از روش موجود در مقاله بالا استفاده شده است كه مجبور شده‌اند تصوير نهايي را در يك صفحه ديگر نمايش دهند (تخليه بافر در مرورگر). در پروژه‌اي كه ضميمه شد، تصوير در يك پوشه ذخيره شده و سپس نمايش داده مي‌شود. به اين صورت تصوير را مي‌توان در هر جايي از صفحه بدون ارجاع كاربر به صفحه دوم نمايش داد. البته بايد دقت داشت كه يوزر asp.net بايد دسترسي write را بر روي اين فولدر كه در اينجا files نام دارد، داشته باشد.
راه ديگر انجام اينكار استفاده از http handlers است. نحوه پياده سازي اين تكنيك را در اين مقاله مي‌توانيد مشاهده نمائيد.