۱۳۸۷/۰۹/۰۲

استفاده از Google Analytics در ASP.Net


قبل از استفاده از بلاگر، در سايت wordpress وبلاگ داشتم، كه به‌دلايلي كنسل شد. تفاوت محسوسي را كه اينجا مشاهده مي‌كنم، نبود قسمت آمار سايت است. در سايت wordpress آمار مبسوطي را از بازديد كنندگان سايت مي‌توانيد در كنترل پنل مديريتي وبلاگ مشاهده كنيد، اما در اينجا خير.
به همين جهت اولين كاري را كه انجام دادم استفاده از سرويس رايگان persianstat بود كه انصافا هم با كيفيت است و قابل مقايسه با آماري كه wordpress ارائه مي‌دهد، مي‌باشد.
جالب اينجا است كه هر چند هاست اينجا، گوگل است اما استفاده‌ي خودكار از ابزار Google analytics در آن مهيا نيست. احتمالا علت آن آماده نبودن API آن است كه قرار است به زودي ارائه شود، بنابراين ارزش وقت گذاشتن را دارد.



براي استفاده از Google analytics ، پس از ثبت نام و ورود به آن، سايت مورد نظر را معرفي كرده (در قسمت Add Website Profile) و نهايتا يك كد جاوا اسكريپتي به شما خواهد داد كه مي‌توانيد آنرا به صفحات مورد نظر خود در سايت اضافه نمائيد تا تحت كنترل آماري قرار گيرد. محدوديتي هم در مورد تعداد سايت وجود ندارد و با يك اكانت مي‌توانيد چندين سايت را معرفي كرده و تحت كنترل قرار دهيد.
اگر از ASP.Net استفاده مي‌كنيد، تنها كافي است به master page سايت مراجعه كنيد و پيش از بسته شدن تگ body ، اسكريپت مربوط به Google analytics را اضافه كنيد تا تمام سايت را تحت كنترل قرار دهيد.
يا اگر علاقمند بوديد كه اينكار را به صورت "شيك‌تري" انجام دهيد، مي‌توان از اين http module استفاده كرد. به اين صورت ابتدا تگ بسته شدن body به صورت خودكار پيدا شده و سپس اسكريپت به پيش از آن اضافه مي‌شود.
اين روش بار بزرگ تهيه آمار سايت را حذف خواهد كرد. عموما ديتابيس جمع آوري آمار سايت خيلي زود (براي مثال پس از گذشت 6 ماه) حجيم مي‌شود و تاثير مشهودي را بر روي كارآيي سايت خواهد گذاشت. بنابراين، اين سؤال مطرح مي‌شود كه چرا گوگل اينكار را براي ما انجام ندهد؟! هزينه بانك اس كيوال سرور بر روي هاست‌هاي اينترنتي بالا بوده و حجمي را هم كه در اختيار قرار مي‌دهند محدود است. در صورت نياز به حجم‌هاي بالاتر بايد هزينه بيشتري را پرداخت كرد. بنابراين هم از لحاظ قيمت و هچنين كارآيي سايت، استفاده از اين سرويس واقعا مقرون به صرفه است. بعلاوه از تنوع آماري كه ارائه مي‌دهد نيز نمي‌توان چشم پوشي كرد. براي مثال كاربران چه واژه‌هاي كليدي را در موتورهاي جستجو وارد كرده‌اند تا به سايت شما رسيده‌اند؟ چند درصد كاربر وفادار داريد؟! (كاربرهاي وفادار، منظور افرادي هستند كه به صورت منظم به سايت سر مي‌زنند) و امثال اين. انصافا تهيه چنين ماژولي براي يك سايت از لحاظ برنامه نويسي شايد با برنامه نويسي كل يك سايت برابري كند.
اگر هم نياز به يك برنامه سورس باز داشتيد كه هر روز به اكانت Google analytics شما سر بزند و اطلاعات آنرا استخراج كرده و در يك بانك SQL server ذخيره كند، مي‌توانيد به پروژه سي شارپ زير مراجعه نمائيد:
Google Analytics Data Extractor

البته بايد دقت داشت كه پس از ارائه API كامل Google analytics ، ديگر نيازي به اين نوع روش‌هاي ابتكاري وجود نداشته و استخراج داده از آن بسيار ساده‌تر خواهد شد.