۱۳۸۸/۰۳/۱۱

پرسش و پاسخ‌هاي متداول ايجاد يك وبلاگ بلاگري

هر از چندگاهي دوستان پيغام مي‌گذارند كه چگونه تاريخ وبلاگم را فارسي كنم يا يك قالب فارسي خوب را از كجا مي‌شود تهيه كرد و امثال آن. تمام اين‌ها را به صورت يك FAQ كوچك در اينجا قرار مي‌دهم تا براي عموم علاقمندان قابل استفاده باشد.

پرسش پاسخ
براي ايجاد يك وبلاگ بلاگري از كجا شروع كنم؟ با داشتن يك اكانت جي ميل، به آدرس زير مراجعه كرده و هر تعداد كه مايل بوديد مي‌توانيد وبلاگ ايجاد نمائيد:
قالب‌هاي پيش فرض گوگل چنگي به دل نمي‌زنند و بود و نبود آن‌ها احساس نمي‌شود! چه بايد كرد؟ براي تهيه قالب‌هاي فارسي به آدرس زير مراجعه نمائيد:
تاريخ فارسي را چه كنم؟ روش دوستان ، روش من
برنامه نويسم! كدهاي من يا نمايش داده نمي‌شود يا فرمت آن‌ها هنگام ارسال به هم مي‌ريزد. چه بايد كرد؟ روش مورد علاقه‌ي من ، روش مايكروسافت (+ و + و افزونه‌اي براي اين‌كار)
آخرين نظرات كاربران سايت را چگونه در ستون كناري سايت نمايش دهم؟ يكي از ويجت‌هاي پركاربرد گوگل در بلاگر، ويجت فيد است. هر بلاگ داراي دو فيد مطالب و نظرات است. ويجت فيد را اضافه كرده و سپس آدرس فيد نظرات سايت خود را به آن معرفي كنيد. هميشه آخرين 5 نظر ارسالي را نمايش مي‌دهد. اين ويجت كاربردهاي قابل توجهي مي‌تواند داشته باشد.
آمار مراجعان به سايت را بايد در كجا ملاحظه كرد؟ جاي پيش فرضي وجود ندارد! يك اكانت Analytics براي خود تهيه كرده و آن‌را به سايت اضافه كنيد. همچنين پس از آن يك اكانت فيد برنر را نيز براي خود تهيه كنيد. فيدبرنر اكنون جزيي از گوگل است و پس از معرفي آدرس فيد سايت خود به آن، يك آدرس جديد به همراه آيكوني براي نمايش در سايت به شما مي‌دهد كه مي‌توانيد تگ‌هاي آن تصوير ‌را توسط ويجت html نمايش دهيد. همچنين از همين طريق نيز مي‌توان اشتراك از طريق ايميل را به وبلاگ اضافه كرد.
كامنت‌هاي سايت من در بيرون از سايت باز مي‌شوند. چرا؟ به اين مطلب مراجعه نمائيد:
چگونه براي بلاگ خود قسمت ارسال نظرات را تهيه نمايم؟ من از سرويس فرم ساز Zoho‌ استفاده مي‌كنم كه در سال 2008 جزو برترين‌هاي وب شناخته شده بود. بعد از ايجاد فرم خود و دريافت كد مربوطه، يك مطلب جديد را ارسال كنيد و در بدنه‌ي آن ، كدي را كه Zoho به شما ارائه مي‌دهد قرار دهيد. سپس لينك اين مطلب را توسط يك ويجت html به كنار سايت اضافه كنيد تا هميشه در دسترس باشد.