۱۳۸۷/۱۰/۱۷

SQL Server 2008: Script Data


افزونه‌اي براي SQL server 2005 به نام Database Publishing Wizard وجود داشت/دارد كه توسعه‌ي آن به ظاهر براي SQL server 2008 متوقف شده است. توسط اين افزونه مي‌توان ركوردهاي يك ديتابيس را به صورت عبارات T-SQL درآورد (هر ركورد را به صورت خودكار تبديل به يك دستور insert مي‌كند). به اين صورت كار انتقال ديتا خصوصا به هاست‌هايي كه دسترسي مستقيم restore كردن داده را نمي‌دهند، به سادگي صورت مي‌گيرد. تنها كافي است خروجي كار يكبار بر روي ديتابيس مقصد اجرا شود تا ركوردهايي دقيقا با همان اطلاعات ديتابيس منبع در آن ايجاد گردند.
اين قابليت اكنون جزئي از management studio اس كيوال سرور 2008 است.
براي استفاده از آن بر روي ديتابيس مورد نظر در management studio 2008 كليك راست كرده و گزينه زير را انتخاب كنيد:
Tasks -> Generate scripts…

در صفحه ويزاردي كه ظاهر مي‌شود، بر روي next كليك كرده و در صفحه‌ي بعدي گزينه script data را يافته و مقدار آن‌را به true تنظيم نمائيد (شكل زير).



سپس بر روي next كليك كرده و در صفحه بعد گزينه tables را انتخاب كنيد. در ادامه با كليك بر روي دكمه next ، در صفحه‌ي بعدي مي‌توان تمامي جداول و يا تنها جداول مورد نظر را جهت تهيه اسكريپت داده‌هاي آن‌ها انتخاب نمود و در آخر عمليات تهيه اسكريپت insert داده‌ها به صورت خودكار صورت خواهد گرفت.
براي مشاهده تصاوير بيشتري از اين عمليات ساده مي‌توان به اين مقاله رجوع نمود.

شايان ذكر است اين قابليت با نگارش‌هاي پائين‌تر اس كيوال سرور نيز كار مي‌كند (براي مثال اتصال به اس كيوال سرور 2000 از طريق management studio 2008).