چندي قبل مطلب كوتاهي را در مورد Google analytics نوشتم. در حين جستجو دربارهي jQuery در وب، به نحوه رديابي لينكهاي خروجي از سايت توسط Google analytics برخوردم كه نحوه پياده سازي آن به صورت زير است.
بديهي است قبل از هر كاري بايد اسكريپت مربوط به Google analytics را به انتهاي صفحه و جايي كه تگ body بسته ميشود اضافه كنيد (قابل دريافت درقسمت Add Website Profile . شماره اين اسكريپت براي هر پروفايلي كه ايجاد ميكنيد متفاوت است).
سپس:
الف) افزودن ارجاعي از كتابخانه jQuery به هدر صفحه كه آنرا در مطلب شمسي كردن تاريخ بلاگر ملاحظه كرديد.
ب) افزودن چند سطر زير به هدر صفحه
<script type="text/javascript">
$(document).ready(function() {
$("a").click(function() {
var $a = $(this);
var href = $a.attr("href");
// see if the link is external
if ( (href.match(/^http/)) && (! href.match(document.domain)) ) {
// if so, register an event
var category = "outgoing";
var event = "click";
var label = href;
pageTracker._trackPageview('/outgoing/' + href);
pageTracker._trackEvent(category, event, href);
}
});
});
</script>
توضيحاتي در مورد كد فوق:
اين اسكريپت به روال رخ داد گردان onclick هر لينكي كه به خارج از سايت ختم ميشود (مثلا لينك به يك فايل يا يك سايت خارجي (خارج از سايت))، به صورت خودكار تابع trackPageview مربوط به Google analytics را اضافه ميكند. اين كار تاثيري در عملكرد سايت ندارد و كاربر چيزي را متوجه نخواهد شد، اما به اين طريق لينكهاي خروجي در آمار Google analytics ظاهر ميشوند (مطابق تصاوير زير).
از اين پس آمار تمام لينكهاي خروجي از سايت ، متمايز شده با outgoing ، جمع آوري و نمايش داده خواهند شد.
امكانات بيشتري مانند event tracking نيز قرار است به Google analytics اضافه شود كه هنوز در مرحله آزمايشي است و بر روي تمامي اكانتها فعال نشده است.