۱۳۸۷/۰۹/۲۶

آشنايي با فرمت OPML


OPML يا Outline Processor Markup Language اساسا فايلي است مبتني بر XML كه امروزه بيشتر جهت توزيع لينك‌هاي تغذيه خبري سايت‌ها (RSS/Atom و امثال آن) مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
به بياني ساده‌تر، بجاي اين‌كه بگويند ما به اين 100 وبلاگ علاقمند هستيم و لينك تك تك آنها را به شما ارائه بدهند، يك فايل OPML استاندارد از آن‌ها درست كرده و در اختيار شما قرار مي‌دهند. به اين صورت با چند كليك ساده، اين فايل در نرم افزار فيدخوان شما import شده و آدرس‌ها بلافاصله قابل استفاده خواهند بود.
نمونه‌اي از اين فرمت:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<opml version="1.0">
<head>
<title>Subscriptions in Google Reader</title>
</head>
<body>
<outline title="Programming">
<outline
text="Vahid's Blog"
title="Vahid's Blog"
type="atom"
xmlUrl="http://feeds.feedburner.com/vahidnasiri"
htmlUrl="http://vahidnasiri.blogspot.com/"/>
.
.
.

چند نمونه فايل OPML مرتبط با برنامه نويسي را از سايت‌هاي مختلف جمع آوري كرده‌ام كه آنها را از اين آدرس مي‌توانيد دريافت كنيد.

نحوه استفاده از آنها در Google reader
بعد از ورود به قسمت تنظيمات Google reader ، با استفاده از قسمت import/export مي‌توان يك فايل OPML را به آن معرفي كرد (شكل زير):



و يا با استفاده از برنامه باكيفيت و رايگان FeedDemon و قسمت import feeds آن مي‌توان يك فايل OPML را به برنامه وارد كرد. البته اين‌جا امكانات بيشتري را نسبت به Google reader دراختيار شما قرار مي‌دهد و مي‌توانيد از ليست دريافتي، موارد مورد نظر را انتخاب كنيد و نه تمامي آنها را.




اگر علاقمند بوديد كه اين فايل‌ها را در برنامه‌هاي دات نت خود import كنيد، كتابخانه سورس باز Argotic Syndication Framework اين امكان را در اختيار شما قرار مي‌دهد.