۱۳۸۹/۰۹/۲۲

چگونه از CodePlex به عنوان مخزني جهت ذخيره سازي كدهاي سايت يا وبلاگ خود استفاده كنيم؟


به شخصه اعتقادي ندارم كه جهت مديريت كار رايگاني كه انجام مي‌شود از امكانات غير رايگان استفاده كرد. تابحال براي ذخيره سازي كدهاي منتشر شده در اين وبلاگ از persiangig تا googlepages مرحوم تا رپيدشير تا ... استفاده كرده‌ام. نه امكان ليست كردن سريع آن‌ها موجود است و نه مشخص است كه چه تعدادي از آن‌ها هنوز وجود خارجي داشته و از سرورهاي ياد شده پاك نشده‌اند. اخيرا تعدادي وبلاگ برنامه نويسي را يافته‌ام كه از سايت CodePlex به عنوان مخزني براي ذخيره سازي كدها و مثال‌هاي منتشر شده در وبلاگ خود استفاده مي‌كنند. اين كار چند مزيت دارد:
- رايگان است (فضا، پهناي باند، اسكريپت و غيره)
- به صورت تضميني تا 10 سال ديگر هم پابرجا است.
- درب آن به روي كاربران ايراني باز است (برخلاف مثلا سايت googlecodes يا رفتار اخير سورس فورج و غيره، سايت CodePlex در اين چندسال رويه ثابتي داشته است)
- امكان مشاهده‌ي ليست تمامي كدهاي منتشر شده‌ موجود است.
- امكان ثبت توضيحات كنار هر كد منتشر شده نيز وجود دارد.
- امكان دريافت يكجاي آن‌ها با توجه به استفاده از ابزارهاي سورس كنترل مهيا است.
- امكان دريافت بهينه‌ي موارد جديد هم براي كاربران وجود دارد. كاربري كه يكبار با استفاده از ابزارهاي سورس كنترل، كدهاي موجود را دريافت كرده، در بار بعدي دريافت اطلاعات، تنها موارد تغيير كرده يا جديد را دريافت خواهد كرد و نه تمام اطلاعات كل مخزن را از ابتدا تا به امروز.
- امكان مشاهده‌ي آمار دريافت‌ها، مراجعات، سايت‌هايي كه به شما لينك داده‌اند و غيره فراهم است.
- امكان دعوت كردن از افراد ديگر نيز جهت به روز رساني مخزن كد تدارك ديده شده است.
- كليه اعضاي CodePlex بدون نياز به عضويت در گروه مخزن كد شما، مي‌توانند جهت تكميل يا اصلاح كار شما patch يا وصله ارسال كنند.
و ...

اما براي استفاده از اين امكانات نياز است حداقل اطلاعاتي را در مورد كار با ابزارهاي سورس كنترل داشت، كه خلاصه‌ي مختصر و مفيد آن‌را در ادامه ملاحظه خواهيد نمود:
0 - دريافت و نصب برنامه‌ي TortoiseSVN
1- ثبت نام در سايت CodePlex
رايگان است.

2- ايجاد يك پروژه‌ي جديد


كه به همراه وارد كردن مشخصات اوليه آن است:


تنها نكته‌ي مهم آن انتخاب سورس كنترل Team foundation server و سپس Subversion است چون مي‌خواهيم با استفاده از TortoiseSVN كار به روز رساني اطلاعات را انجام دهيم.

3- انتخاب مجوز براي پروژه در برگه‌ي License پروژه ايجاد شده

تا مجوزي را براي پروژه انتخاب نكنيد، مجوز ارائه‌ي عمومي آن‌را نخواهيد يافت. در مورد مقايسه‌ي مجوز‌هاي سورس باز لطفا به اين مطلب مراجعه كنيد.

4- checkout كردن سورس كنترل
ابتدا به برگه‌ي source code پروژه مراجعه كرده و بر روي لينك subversion در كنار صفحه كليك كنيد.

در صفحه‌ي باز شده مشخصات اتصال به مخزن كد را جهت به روز رساني آن مشاهده خواهيد نمود.
اكنون جهت استفاده از آن يك پوشه‌ي مشخص را در سيستم خود براي قرار دادن فايل‌ها و ارسال آن به مخزن كد ايجاد كنيد. مثلا به نام SiteRepository . سپس جايي داخل اين پوشه، كليك راست كرده و گزينه‌ي SVN Checkout را انتخاب كنيد:


در صفحه‌ي باز شده آدرس svn مربوط به پروژه خود را وارد نموده و بر روي Ok كليك كنيد:



در صفحه‌ي بعدي بايد نام كاربري و كلمه‌ي عبور مرتبط با حساب كاربري سايت كدپلكس خود را وارد نمائيد. همچنين بهتر است گزينه‌ي به خاطر سپاري آن‌را نيز براي سهولت كار در دفعات بعدي انتخاب كنيد:



به اين صورت يك پوشه‌ي مخفي svn در اينجا تشكيل خواهد شد كه اطلاعات مخزن كد را در خود نگهداري مي‌كند و نبايد آن‌را حذف كرد، تغيير داد، يا جابجا كرد.



5- اضافه كردن فايل‌هاي دلخواه به مخزن كد
براي اضافه كردن كدهاي مورد نظر خود، آن‌ها را به پوشه‌ي SiteRepository فوق كپي كرده و سپس بر روي آن‌ها كليك راست نموده و گزينه‌ي Add مربوط به TortoiseSVN را انتخاب كنيد:



به اين صورت تنها فايل‌هاي مورد نظر جهت اضافه شدن به مخزن كد علامتگذاري خواهند شد (ايجاد پوشه و قرار دادن فايل‌ها درون آ‌ن‌ها نيز به همين ترتيب است):



اكنون براي تكميل فرايند، جايي درون پوشه كليك راست كرده و گزينه‌ي SVN Commit را انتخاب كنيد:



در صفحه‌ي باز شده توضيحاتي را در مورد فايل‌هاي ارسالي وارد كرده و سپس بر روي دكمه‌ي OK كليك نمائيد:



پس از مدتي كار هماهنگ سازي اطلاعات با مخزن كد صورت خواهد گرفت:



همچنين آيكون فايل‌هاي مورد نظر نيز بر روي كامپيوتر شما به صورت زير تغيير خواهند كرد:



6- ارائه نهايي پروژه
فراموش نكنيد كه پس از ايجاد يك پروژه‌ي جديد، انتخاب مجوز و ارسال فايل‌هاي مورد نظر، بايد بر روي دكمه‌ي publish this project در بالاي صفحه كليك كرد. در غيراينصورت پروژه‌ي شما در روز بعد به صورت خودكار از سايت CodePlex حذف مي‌گردد:




براي نمونه مخزن جديد كدهاي وبلاگ جاري را در آدرس زير مي‌توانيد مشاهده كنيد:


در دفعات آتي، تنها تكرار مرحله 5 يعني كپي كردن فايل‌هاي مورد نظر به پوشه‌ي SiteRepository، سپس Add و در نهايت Commit آن‌ها كفايت مي‌كند و نيازي به تكرار ساير مراحل نيست. عمليات هماهنگ سازي با مخزن كد هم بسيار بهينه است و تنها فايل‌هايي كه اخيرا اضافه شده و هنوز ارسال نشده‌اند، Commit خواهند شد.
كاربران نهايي هم يا از طريق اينترفيس تحت وب سايت مي‌توانند از فايل‌هاي شما استفاده كنند و يا روش ديگري هم براي اين منظور وجود دارد (همان Checkout كردن ياد شده و سپس هر بار انتخاب گزينه‌ي SVN update بجاي Commit جهت دريافت فايل‌هاي جديد و نه كل مخزن كد به صورت يكجا).