۱۳۸۸/۰۱/۰۶

پيش بيني وضعيت دنياي برنامه نويسي در 5 سال آينده


در 5 سال آينده مواردي كه در ادمه برشمرده خواهند شد، نقش بسيار مهمي را در دنياي برنامه نويسي و جهت گيري‌هاي آن ايفا خواهند كرد (براي مثال اگر براي شما اين سؤال مطرح است كه هدف از WCF ، REST services ، سيلورلايت 3 و غيره چيست، اين مقاله‌ي كوتاه را مطالعه نمائيد) :

الف) Object Relational Mapping
ORM يكي از بازيگرهاي واضح خواهد بود. خصوصا پروژه‌اي مانند Fluent NHibernate با ويژگي‌هاي زير:
  • سابقه‌اي 10 ساله (قسمت عمده‌اي از اين سابقه به دنياي جاوا بر مي‌گردد)
  • امكان استفاده از انواع و اقسام ديتابيس‌ها توسط آن
  • پشتيباني از Linq
  • و ...

ب) نرم افزار به عنوان سرويس ( Software as a Service يا SaaS )
نرم افزار به عنوان سرويس يك مفهوم تجاري است كه در آن مصرف كننده بر اساس نيازهايش هزينه‌ي يك نرم افزار را خواهد پرداخت. بر اين اساس برنامه نويسي در زمينه‌هاي طراحي و مديريت دست خوش تغييرات عمده‌اي مي‌شود. شايد نيازي به ذكر نباشد كه حتي مايكروسافت نيز در حال برنامه ريزي براي اين نوع از توسعه است.
پرداختن به SaaS نيازمند يك سري از ويژگي‌ها است:
  • سادگي توسعه و دستيابي: در اين مدل تجاري، استفاده و دسترسي به نرم افزار مورد نظر بايد بسيار ساده باشد. بر اين اساس برنامه‌هاي تحت وب، يا برنامه‌هاي هاست شده توسط مرورگرها (مانند سيلورلايت) محبوبيت بيش از پيشي را خواهند يافت.
  • قابليت تنظيم و ماژولار بودن برنامه‌ها: در اين مدل نياز است تا كاربر تنها هزينه‌ي ماژول‌هايي را بپردازد كه به آن‌ها نياز دارد و اين امر سبب بازنگري در طراحي و توسعه‌ي برنامه‌هاي موجود خواهد شد.
  • نياز به زير ساخت بهينه و سريعي خواهد بود: از آنجائيكه كاربران بسيار ساده مي‌توانند از يك برنامه به برنامه و شركتي ديگر رجوع كنند، براي بقا بايد جنگيد! نياز به زير ساخت‌هايي وجود خواهد داشت كه توسط آن‌ها بتوان نيازهاي كاربران را در حداقل زمان ممكن برآورده كرد و اين موارد نياز به آموختن يكي از فريم ورك‌هاي مطرح موجود را خواهد داشت به همراه آموختن مباحث مديريت پروژه، آشنايي با آزمون‌هاي واحد، كنترل كيفيت ، يكپارچگي مداوم و امثال آن.

ج) پردازش ابري
پردازش ابري شبيه به آن‌چيزي كه مايكروسافت Azure ارائه مي‌دهد، نيز يكي از نتايج مفهوم تجاري SaaS است. تمركز پردازش ابري بر روي ارائه‌ي وب سرورها، مكان‌هاي ذخيره داده و امثال آن است. به اين صورت شما ديگر درگير تهيه و پرداخت هزينه جهت راه اندازي ديتاسنتر ويژه‌ي خود نخواهيد شد و بسياري از هزينه‌هاي شما كاهش خواهند يافت. بهره برداري تجاري گسترده از اين روش با توجه به توسعه‌ي فريم ورك‌هاي ويژه‌ي اين نوع پردازش‌ها، آموزش و غيره ، بين سال‌هاي 2010 و 2015 شروع خواهد شد.

د) اجراي موازي
پردازش ابري اثرات خاص خودش را بر روي دنياي نرم افزار و برنامه نويسي خواهد گذاشت. اين طبيعت توزيع شده سبب خواهد شد كه در آينده از برنامه نويسي‌هاي چند ريسماني و مسايل همزماني حاصل از آن‌ها بيشتر بشنويد و نهايتا معماري برنامه‌ها به سمت استفاده از روش‌هاي زير سوق خواهند يافت:
REST services;
Message-based distributed architectures, i.e.: see NServiceBus, Mass Transit or Rhino Service Bus



ه) برنامه‌هاي غني وب يا Rich Internet Applications
Rich Internet Applications يا RIA نقش مهمي را در SaaS بازي خواهند كرد و هدفگيري مايكروسافت در اين باره ارائه Silverlight 3.0‌ و Microsoft .NET RIA Services است. هر چند اين موارد راه طولاني (يكي دو ساله) را در پيش خواهند داشت تا به حد استانداردهاي لازم برسند اما حركت‌هاي مهمي در اين زمينه به شمار مي‌روند.

برداشتي آزاد از Development in 5 Years Would be Affected by