۱۳۸۹/۱۲/۰۵

تفاوت‌هاي پروژه‌هاي ما و پروژه‌هاي اونا!


چندي قبل پروژه‌اي دولتي در زمينه‌ي غلط يابي متون فارسي منتشر شد؛ اما ... آنچنان بازتابي در بين سايت‌هاي ايراني پيدا نكرد. حداكثر بازتاب آن مقاله‌ي روزنامه همشهري در اين حد بود كه "مايكروسافت كه يكي برامون درست كرده بود! تو چرا بي خود زحمت كشيدي!". البته روزنامه‌ي همشهري هم مقصر نيست؛ چون به طور قطع نويسنده‌ي آن با توانايي‌هاي اين برنامه در مقايسه با غلط ياب ساده مايكروسافت اطلاعات آنچناني ندارد.
از سايت‌هاي ايراني هم نبايد انتظار داشت كه براي محصولات ايراني تبليغ كنند! اگر به سايت‌هاي ايراني فعال در زمينه‌ي IT دقت كنيد بيشتر ذوق كردن‌هاي آن‌ها ناشي از كارهاي شركت خارجي است؛ مثلا:
- گوگل امروز در صفحه‌ي اولش يك عكس جديد گذاشته! (2000 تا سايت اين رو پوشش مي‌دن!)
- رئيس جديد مايكروسافت ديروز كه مي‌خواست بره سخنراني دوبار جيغ كشيد، سه بار دور سالن دويد گفت اينجا عجب شركت باحاليه!
- استيوجابز خيلي مرد نازنيني است چون فقط يك دست شلوار لي و پوليور مشكي دارد كه 10 سالش است همين فقط تنشه (هم... از شما چه پنهون وضع خود من هم بهتر از اين نيست:) )
- فيس بوك امروز عكس‌هاي شما رو در پروفايلتون هم نمايش مي‌ده!
وب سايت‌هاي لينوكسي ايراني هم كه يك چيزي توي اين مايه‌ها هستند:
اين مايكروسافت سه تا نقطه (!) باز يك سيستم عامل جديد بيرون داد، ولي اوبونتوي ما 5 ثانيه زودتر مياد بالا؛ به همين جهت هفته بعد قراره پس از طي مراحل نصب سيستم عامل كه از امروز شروع ميشه به همراه كليه دوستاني كه در اين امر مهم دخيل هستند جشن بگيريم! زنده باد آزادي!

و ... سؤال اصلي اينجا است: چرا مدل توسعه‌‌اي كه از آن صحبت شد نمي‌فروشه؟! چرا كسي براي آن تبليغ نكرد؟ چرا آنچنان كسي ذوق زده نشد؟! چرا زود فراموش شد؟

خوب؛ حالا بد نيست نگاهي هم داشته باشيم به مدل توسعه‌ي "اونا"

يكي از اين "اونا" مثلا مي‌تونه تيم سيلورلايت مايكروسافت باشه. بيائيم ببينيم "اونا" چكار مي‌كنند تا محصولاتشون بفروشه؛ ملت از شنيدن اخبار اون‌ها ذوق زده بشن؛ هزار‌تا سايت كارشون رو به رايگان تبليغ كنند و ...
- "اونا" يا كلا هر تيم توسعه‌اي تشكيل شده از يك سري آدم! هر كدام از اين‌ها يا در سايت MSDN يا به طور جداگانه وبلاگ دارند و كاري رو كه به طور منظم انجام مي‌دن، ارسال جزئياتي اندك از پيشرفت‌هاي حاصل شده است. مثلا آقاي TimHeuer هر از چندگاهي اين كار رو مي‌كنه. به اين صورت ديگه روزنامه همشهري چاپ نيويورك نمياد بنويسه، Adobe كه يكي برامون درست كرده بود! تو چرا بي‌خود زحمت كشيدي! چون الان روزنامه‌ي نيويورك تايمز مي‌دونه جزئيات كاري كه انجام شده به مرور زمان چي بوده.
- "اونا" قسمتي رو در سايت MSDN دارند به نام Silverlight TV . يك نفر رو هم استخدام كردن به نام آقاي جان پاپا! تا بياد براشون با اعضاي مختلف تيم مصاحبه كنه و يك سري از جزئيات رو بيشتر براي عموم مردم توضيح بده.
- "اونا" هر از چندگاهي سمينار برگزار مي‌كنند: (+). ميان پز مي‌دن ما اينكار رو كرديم اونكار رو كرديم؛ دنيا، بدونيد ما چقدر عالي هستيم!
- "اونا" يك bug tracking system دارند. يك features suggestion system دارند: (+) . مردم الان مي‌دونند اگر باگي رو در سيستم پيدا كردند، كجا بايد گزارش بدن. اگر نياز به ويژگي جديدي داشتند بايد چكار كنند. صرفا با يك صفحه‌ي ثابت كه لينك دريافت دو تا فايل رو گذاشته مواجه نيستند.
- "اونا" يك فوروم مخصوص هم براي Silverlight درست كردند تا استفاده كننده‌ها بيان ابتدايي‌ترين تا پيشرفته‌ترين سوالات خودشون رو مطرح كنند. نرفتند اون پشت قايم بشن! يا بگن اين ايميل ما است؛ دوست داشتيد ايميل بزنيد ما هم وقت كرديم جواب مي‌ديم!
- "اونا" مستندات و راهنماي بسيار كامل، قوي و قابل مرور تحت وب دارند: (+).
- "اونا" اگر كارشون را رايگان و سورس باز مي‌خواهند ارائه دهند از يك سورس كنترل استفاده مي‌كنند: (+).به رها كردن يك تكه سورس كد در ملاء عام كار سورس باز نمي‌گن! هر كاري آداب و اصول خودش رو داره। شما كه نمياي بچه‌ت رو بذاري سر راه و بري؟! به اين اميد كه خودش patch ميشه، خودش به روز ميشه، يكي پيدا ميشه تا دستي به سرش بكشه!
البته اين مورد جديدا جهت پروژه غلط ياب ياد شده راه اندازي شده: (+) ولي فكر نمي‌كنم كسي متوجه شده باشه، چرا؟! چون اخبار رو اين روزها علاقمندان از طريق فيدهاي RSS دنبال مي‌كنند؛ نه با مراجعه‌ي هر روزه به يك سايت. انتظار بي‌موردي است كه استفاده‌ كنندگان هر روز به سايت ما سر بزنند تا ببينند چه خبره! به همين جهت RSS اختراع شده. همچنين پروژه اختصاصي فارسي و سورس كنترل انگليسي هم همخواني ندارند.
- "اونا" اكانت توئيتر دارند: (+). "اونا" اكانت فيس بوك دارند: (+). "اونا" از اين امكانات براي گزارش دادن رخدادهاي داخلي خودشون استفاده مي‌كنند. يكي از ابزارهاي مهم تبليغاتي اون‌ها است. كلا رسانه‌ها رو در دنياي غرب به عصر قبل و بعد از توئيتر تقسيم بندي مي‌كنند. پيش از توئيتر اخبار تهيه مي‌شد و تبديل به خوراك اطلاعاتي عموم مي‌شد؛ الان اطلاعات موجود در توئيتر، جمع آوري، آناليز و تحليل مي‌شود و سپس تبديل به خوراك خبرگزاري‌ها مي‌گردد.
- "اونا" براي ارائه دانلود‌هاشون ديتاسنتر اختصاصي دارند. جايي خوندم مساحت ديتاسنتر‌هاي فعلي گوگل در حد يكي از ايالت‌هاي آمريكا شده ...؛ تصورش رو بكنيد كه با يك وب سايت هاست شده در يك كشور ثالث، بخواهيد يك نرم افزار 200 مگي را به هزاران نفر عرضه كنيد. يا مشكل پنهاي باند پيدا مي‌كنيد يا كند شدن سرور يا ...
- "اونا" اگر وقت كنند هر از چندگاهي براي تبليغ و توسعه كارشون كتاب هم منتشر مي‌كنند: (+)، تعدادي از اين‌ها هم رايگان است.

و ... و ... بدون رعايت اين موارد پروژه‌هاي خوب ارائه شده در اينترنت نمي‌فروشند! حتي شما دوست عزيز!