۱۳۸۸/۱۰/۲۹

چرا در سازمان‌ها برنامه‌هاي وب جايگزين برنامه‌هاي دسكتاپ شده‌اند (يا مي‌شوند)؟


- برنامه‌هاي وب نيازي به نصب بر روي تك تك كلاينت‌ها و همچنين به روز رساني مداوم كلاينت‌ها را ندارند. به اين صورت مديريت چند صد كاربر در يك سازمان ساده‌تر از قبل خواهد بود. ديگر نگران اين نخواهيد بود كه آيا فلان كاربر آخرين به روز رساني‌ها را نصب كرده (دريافت كرده) يا خير.
- امكان دسترسي از راه دور، براي مثال از طريق اينترنت يا VPN يا RRAS و خطوط دايال آپ (براي مثال دسترسي ساده‌تر دفاتر مختلف يك سازمان به اطلاعات يكديگر يا امكان داشتن كاركناني كه از راه دور براي شما كار مي‌كنند).
- امكان ذخيره سازي داده‌ها در سازماني ديگر (هاست كردن اين برنامه‌ها در محيط‌هاي ابري(!) (cloud computing) هزينه‌هاي تهيه و نگهداري سخت افزارهاي يك سازمان را نيز كاهش مي‌دهند).
- كاهش هزينه‌هاي سازمان با توجه به اينكه اگر از سرورهاي قدرتمندي استفاده شود؛ از يك برنامه‌ي وب چندين هزار يا چند ميليون كاربر مي‌توانند استفاده كنند بدون اينكه نگران تامين هزينه مجوز استفاده از برنامه‌ي تهيه شده به ازاي هر كاربر باشيد.
- امكان دسترسي به برنامه‌ي وب تهيه شده در انواع و اقسام سيستم عامل‌هايي كه تنها مجهز به يك مرورگر وب هستند (نتيجه نهايي قابل استفاده مستقل از سكو است). براي مثال اين‌ روزها به كمك Adobe AIR ، Silverlight و يا كتابخانه‌هاي اسكريپتي مانند jQuery و ASP.Net Ajax، بسياري از توانايي‌هاي نمايشي برنامه‌هاي دسكتاپ را در وب نيز مي‌توان شاهد بود با اين خصوصيت كه نتيجه‌ي نهايي مستقل از سكو است.
- در اين حالت كلاينت‌ها نيازي به داشتن سخت افزارهاي قوي ندارند (كه در كاهش هزينه‌هاي يك سازمان مؤثر است). همچنين اين برنامه‌ها مشكلات ناسازگاري با سخت افزارها و نگارش‌هاي مختلف سيستم عامل‌ها را نيز ندارند. بنابراين يك سازمان مي‌تواند بودجه‌ي خود را صرف تهيه‌ي سرورهاي بهتري كند.
- كلاينت‌ها با توجه به محدود بودن دسترسي‌هاي امنيتي اعمالي توسط مرورگرها، امنيت بيشتري خواهند داشت. به همين ترتيب كاربران براي استفاده از اين برنامه‌ها نيز نيازي به دسترسي بالا در يك سازمان براي اجراي مرورگر خود نخواهند داشت (كمتر جمله‌ي "من دسترسي ادمين مي‌خواهم" را خواهيد شنيد).
- امكان مونيتور كردن ساده‌تر فعاليت كاربران در برنامه.
- در صورت محافظت از سرور، كدهاي شما از خطر دزديده شدن مصون‌(تر) هستند.
- مديريت ساده‌تر و مجتمع اطلاعات توليدي با توجه به اينكه همه چيز بايد بر روي سرور ذخيره شود. به اين صورت مديريت نقل مكان كاربران از يك كامپيوتر به كامپيوتري ديگر نيز ساده‌تر مي شود؛ زيرا چيزي را قرار نيست جابجا كنند (نه اطلاعات و نه برنامه ‌را). اگر يكي از كامپيوترهاي كلاينت‌ها قابل استفاده نباشد، به سادگي مي‌تواند از كامپيوتري ديگر در شبكه استفاده كند، بدون اينكه معطل تيم فني شود تا برنامه‌اي را براي او نصب و راه اندازي كنند. به علاوه تهيه پشتيبان از اطلاعات سرورها نيز هميشه ساده‌تر است از تهيه پشتيبان از 100 ها كامپيوتر موجود در شبكه.
- اگر خروجي برنامه‌ي وب شما تنها از صفحات وب و جاوا اسكريپت تشكيل شده باشد، امكان دسترسي آن در دستگاه‌هاي موبايل به سادگي ميسر است.