۱۳۸۸/۰۶/۲۳

شبيه ساز ميل سرور براي برنامه نويس‌ها


مطلبي را در مورد شبيه سازي ارسال ايميل جهت بررسي خروجي واقعي يك برنامه قبلا نوشته بودم. در تكميل اين مبحث، برنامه رايگان و سورس بازي به نام Antix SMTP Server for Developers نيز وجود دارد كه از آدرس زير قابل دريافت است:


اين برنامه به صورت يك پروسه پس زمينه اجرا شده و توانايي‌هاي يك SMTP Server واقعي را شبيه سازي مي‌كند؛ بدون اينكه ايميلي را ارسال نمايد. پس از اجرا، منتظر دريافت ايميل‌هاي ارسالي از طريق SMTP Client برنامه‌ي شما شده و پس از دريافت ايميل‌ها، آن‌ها را در پوشه‌اي مشخص ذخيره مي‌كند. همچنين توسط اين برنامه مي‌توان عنوان ايميل‌هاي ارسالي را نيز مشاهده نمود (مزيت اصلي نسبت به روش قبلي معرفي شده). با دوبار كليك بر روي ايميل‌هاي ليست شده، مي‌توان آن‌ها را در mail client نصب شده مانند آوت لوك، مشاهده نمود. به اين صورت يك برنامه نويس مي‌تواند متن و فرمت ايميل‌هاي ارسالي توسط برنامه خود را پيش از بكارگيري آن در يك محيط واقعي كاري، كاملا بررسي و آزمايش نمايد. بديهي است كه اين برنامه حتي مي‌تواند بر روي كامپيوتري ديگر در شبكه نيز قرار داشته باشد. همچنين با توجه به نحوه‌ي توزيع ClickOnce اين برنامه، هر بار كه بسته شود، بررسي خواهد كرد كه آيا نگارش جديدتري از آن آماده شده است يا خير (اگر نصاب ClickOnce آن را دريافت و نصب كنيد).


اگر از دات نت فريم ورك استفاده مي‌كنيد، جهت استفاده از اين شبيه ساز كافي است app.config و يا web.config برنامه شما به صورت زير تنظيم شده باشد:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<configuration>
<system.net>
<mailSettings>
<smtp>
<network port="25" host="127.0.0.1"/>
</smtp>
</mailSettings>
</system.net>
</configuration>

پ.ن.
همانطور كه در تصوير مشخص است اين برنامه قادر به تفسير عنوان ايميل فارسي نيست (اولين عنوان بررسي شده فارسي است). اگر وقت كرديد در اين پروژه سورس باز شركت كنيد و نكته زير را به آن اعمال نمائيد (زيبايي يك كار سورس باز ...):
رمزگشايي عنوان يك ايميل فارسي دريافت شده